logo explorecrete.com

english pages greek pages german pages dutch pages danish pages russian pages

De Messara vlakte

De vlakte van Messara is een sprookjesachtig gebied in de prefectuur van Iraklion. In het noorden ligt de berg Idi, in het zuiden de Asterousia Bergen, in het oosten het Dikti Gebergte en in het westen de golf van Messara (Libische zee). Belangrijke steden zijn Moires en Tymbaki. Dit gebied is altijd al van belang geweest door de agricultuur productie: olijf-oil en groenten. Hier ligt het Minoïsche paleis van Festos.

Heraklion,  Kreta

Er is zijn geen speciale vermeldingen over de dorpen en steden van Messara. Er zijn echter wel interessante excursies en wandel voorstellen:

Matala, was een beroemde plaats in de jaren 60 toen hippies vanuit de hele wereld er zich verzamelden. Ze leefden in de grotten bij het strand van het dorp. Als je tijd hebt, moet je het dorp bezichtigen. In Matala is het lokale kantoor van de Sea turtle Protection Society of Greece gevestigd. Vraag hen om informatie over hun werk; ik ben er zeker van dat het je zal interesseren.

matala

Als je laat in de middag in de buurt bent van Matala laat dan niet na om de mooie zonsondergang te bewonderen en het panoramisch uitzicht van het kommos strand en de Messara golf vanaf de Panorama Taverne; de slechte weg er naar toe ligt aan de rechter kant als je Matala nadert, net voorbij Pitsidia.

sunset at komos

kommos, is een mooi strand. Je komt er vanuit het dorp Pitsidia.

komos beach in Crete

Sivas is een traditioneel dorp, zeer interessant voor een bezoek.

Vlakbij Sivas ligt een oud klooster, Moni Odigitrias. Van daar kun je via een slechte weg richting zuiden rijden voor wat hiking naar Kaap Lithinon. Je moet de bordjes naar Vathi volgen; als je op een splitsing komt met een bord voor Martsalo naar links en naar rechts voor Vathi kun je daar de auto verlaten en naar het zuidwesten wandelen richting de al zichtbare heuvel (Kefali, 391m) of je rijdt verder richting Martsalo en neemt de eerste bocht naar rechts. Wandel over de slechte weg omlaag naar het zuiden en dan omhoog naar het westen. Verlaat na 15 minuten klimmen de weg en ga dan linksaf richting zuiden over een net zichtbaar pad. Na 20-30 minuten zul je de ruïnes zien van een Duitse militaire uitkijkpost uit de tweede wereldoorlog. Nader voorzichtig de hoek van de klif; je staat hier 391m boven de zee en het uitzicht is adembenemend. Dit is het meest zuidelijke puntje van Kreta; aan je rechterkant is de golf van Messara en de Paximadia Eilanden, aan je linkerkant ligt Ayiofarango (rechts beneden), Kaloi Limenes, Lendas en de Kofinas berg (1280m) van de Asterousia groep en naar het zuiden zie je de Libische zee, nog maar 250 km tot Afrika.

Cape Lithinon

(mijn vriend Vangelis Markakis op Kaap Lithino)

Als je naar Vathy wilt, ga dan door het hek aan de rechterkant als je naar Lithino gaat. Vathy is een erg omsloten baai, zo erg dat je denkt dat het een meer is, aan het einde van een erg indrukwekkende korte kloof. Het strand is er heel mooi maar er staan allemaal lelijke gebouwen omheen; dit is het slechte voorbeeld van de "ontwikkeling". Let eens goed op de standbeelden bij de kleine taverne; ze zijn geweldig.

Martsalo is een grot waar een icoon van de maagd Maria gevonden werd door een herder. Hierna werd de grot gebruikt als een kerk. Er bevinden zich nog veel meer grotten in deze omgeving waar kluizenaars in wonen. De grot ligt, omringd door enkele palmbomen, in een kleine kloof die uitkomt bij de zee.

Ayiofarango ofwel Agiofarango (de kloof van de Heiligen). Deze werd genoemd naar het grote aantal kluizenaars (ongeveer 300) dat in de ontelbare grotten woonde.

Er werd gezegd dat deze mensen in totale afzondering leefden en geen contact hadden met elkaar. Er was elk jaar een bijeenkomst in een grote grot waar iedereen op zijn eigen steen zat; als een van de stenen leeg was, wist men dat de man in het afgelopen jaar gestorven was. Op de dag van vandaag is er een kerk in de kloof die uitkomt aan de zee. Om er te komen moet je de slechte weg volgen die van Odigitria naar Kaloi Limenes gaat; 2-3 km voorbij het klooster moet je naar rechts, laat de auto daar staan en loop omlaag naar de kloof. Als je deze splitsing hebt gevonden is de rest gemakkelijk.